2009. július 31., péntek

Segítség autóvásárláshoz

Mindenki tudja, hogy épp autóvásárláson dolgozom.
Egy kocsi megvásárlása azonban nem csak a vételárból áll, azt még át is kell íratni a nevünkre, és a költségeknek ezennel még nincs vége! Az autót nem elég tankolni! Ott van például a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, ami nélkül még csak át sem írathatjuk frissen megvásárolt kedvencünk! Ha valaki pedig hitelt szeretne, akkor aztán növekednek a havi kiadások...
Most azért írok, hogy egy helyen legyenek az ehhez kapcsolódó költségek, hogy senkit ne érjen meglepetés, ha már egyszer elhatározta, hogy kisebb-nagyobb mértékben hozzájárul az ózonréteg és a minőségi Magyar aszfalt pusztításához, mindezt ráadásul önköltségén!
Menjünk szerintem sorba. Ha hitelre, vagy leasingre akarunk vásárolni, két fontos dolog van. Az első, a kocsi kora. Jelenleg nincs lehetőség 15 évnél idősebb gépjármű finanszírozására, ami azt jelenti, hogy ha holnap veszel egy 1998 szeptemberi autót, akkor arra maximum 48 hónapig kérheted a futamidőt. A másik fontos dolog, hogy casco-s, vagy casco mentes konstrukciót szeretnél. Jelenleg 2000 előtti autóra tudtommal nem lehet casco-val egybekötött hitelt (leasinget) kötni, ami az öregebb kocsiknál leegyszerűsíti a helyzetet. 2000 utáninál viszont nekünk kell döntenünk. Elég sok ajánlatot kértem egy 2000-es évjáratú Volvóra, és meglepődve tapasztaltam, hogy az integrált casco-s törlesztőrészlet (noha csak pár forintal ugyan) olcsóbb! Belegondolva értelemszerű, hiszen a bank fedezve van lopás vagy totálkár esetére is az autó. Nekem a Lombart és a Merkantil adta a legjobb ajánlatokat. Előbbi "csak" totálkár és lopás casco-t integrált, utóbbi viszont teljes casco-t, és még így is havi 500Ft-al kevesebbet kértek.
Ha már megvettük a kocsit, még mindig nem lehetünk nyugodtak. Most jönnek az átírási költségek!
Az eredetiségvizsgálat például köbcentifüggő: 1400 cm³-ig 17 000 Ft, 1401-2000 cm³-ig 18 500 Ft, 2001 cm³ felett pedig 20 000 Ft.
A következő tétel a vagyonszerzési illeték, ami minden megkezdett cm³ után 18 forint, az 1890 cm³-t meghaladó kocsi esetében pedig 24 Ft!
Van még olyan, hogy 12 000 Ft eljárási díj (6 000 Ft új forgalmi + 6 000 Ft törzskönyv).
Illetve a már említett biztosítás! Amíg az nincs, nem írhatjuk a nevünkre. Ebben nagy segítségünkre lehet, a netrisk, vagy hasonló portálok.
Ha ezekkel megvagyunk, már papírunk is van róla, hogy mienk a kocsi! De a költségek most kezdődnek csak! A már megkötött biztosítást folyamatosan (negyedévente, félévnte, vagy évente) fizetni kell, nincs mese. A benzin sem lesz olcsóbb, és ott van még a használt autó esetén 2 évente műszakiztatás, évente zöldkártyáztatás. Ha már itt tartunk: Állam Bácsi gondolt egyet, hogy szerencsétlen ember miért vigye el a verdát 2 szakihoz, mikor ezt a két dolgot egy ember is meg tudja csinálni, és még olcsóbb is lesz! Hát nem! Ugyanis a becsületes alkalmazotti fizetésből (minden csalás nélkül) nem igazán tud az ember túl fiatal kocsit venni, az öregnél pedig az a helyzet, hogy nem az eddig évente kötelező zöldkártyáztatást kell két évente megcsinálni a műszakival együtt, hanem évente kell zöldkártyáztatni ÉS műszakiztatni! Ez ám a költségcsökkentés! Ez ugyan még csak törvénytervezet, de 99%, hogy így lesz. Éljen! Ismét jól járt a paraszt!
Miután kiidegeskedtük magunk, haladjunk is tovább. Újabb költségünk legyen mondjuk adó, méghozzá teljesítményadó! Ez jelenleg így néz ki: gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 300 Ft/kilowatt, gyártási évet követő 4-7. naptári évben 260 Ft/kW, gyártási évet követő 8-11. naptári évben 200 Ft/kW, gyártási évet követő 12-15. naptári évben 160 Ft/kW, gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években pedig 120 Ft/kilowatt. Ez ugye egyszerűnek hangzik? Hát ismét jön majd Állam Bácsi (pártfüggetlenül!), és módosítani szeretne ezen! Mert hát miért ne vezetné be ide is a luxusadót? A törvénytervezet jelenleg úgy néz ki, hogy 125 és 175 kW között (170-238 LE) a normál adóösszeg dupláját, 175-200 kW-ig a két és félszeresét, míg 200 kW (272 LE) felett a háromszorosát kell kipengetni! Mondjuk az igaz, hogy általában az embereknek tökéletesen felesleges ennyi lóerő, és talán kevesebb önjelölt boyracer lesz az utakon. Még egyet is értek ezzel, csak lehet, hogy szerettem volna erősebb autót magamnak, mint egy 68LE-s Swift.
Ezzel végeztünk? De nem ám! Típustól függ ugyan, de nagy átlagban elmondhatjuk, hogy 10e km-enként olajcsere! Az pedig nem csak az olaj ára, hanem kell venni olajszűrőt is, az nélkül olyan, mintha adnánk a szarnak egy jó nagy pofont. Ekkortájt (vagy sűrűbben) szokás levegőszűrőt is cserélni, a klímáról pedig foggalmam sincs! Ezek nem nagy költségek, de a sokszor néhány ezer forint összeadódik, és karácsonykor bizony jelentkezik a fa alatti űr! Jah! Ha már olaj... Aki autót vesz, és nem cseréli le minél előbb az olajat, az igen-igen bátor ember! Mondhat akárki akármit, csak abban higgy, amit Te raksz bele! Ha már megvetted a kocsit (akár többszázezer forintért), ne pár ezer forint spórolás miatt menjen tönkre a motorja! Arról nem is beszélve, hogy vásárlás előtt kifejezetten javasolt márkaszervízzel, vagy legalább szakemberrel átnézetni! Megér 5-15 ezer forintot, hogy ne vegyél többszázezerét (millióért) egy rakás javítási költséget!
Ne feledjétek! Autót hosszú távra vesz az ember, hiszen már csak a fenti átírási költségek miatt sem engedheti meg magának akárki, hogy havonta cserélje az autóját!
Sok sikert mindenkinek!

2 megjegyzés:

  1. Sofi a klímánál a pollenszűrőt kell cserélni vagy tisztítani!

    VálaszTörlés
  2. Most olvastam:
    Emelik a teljesítményadót!
    Év/2009(Ft/kW)/2010(Ft/kW)
    0-3: 300 -> 345
    4-7: 260 -> 300
    8-11: 200 -> 230
    12-15: 160 -> 185
    16+: 120 -> 140

    VálaszTörlés