2015. szeptember 1., kedd

Kell egy motor!

Biztos emlékszik még valaki arra a véget nem érő harcra, ami az autóvásárlásom körül zajlott hónapokon keresztül. Most egy újabb tortúra vette kezdetét a közelmúltban: eldöntöttem, hogy ismét motorozni fogok!
...na jó, ezt már azóta tudom, hogy eladtam az utolsó motorom (és a robogóm).

A lényeg, hogy idén megérett bennem az elhatározás, most veszek egy motort! Persze sokat segített a csillagok együttállása, a kocsi törlesztőjének és az LTP lejárta, valamint néhány egyéb esemény láncolata, amikre nem térnék ki külön.
Miután az elhatározás megszületik az emberben, első lépés (célszerűen), hogy megállapítsuk mit is szeretnénk! Ez egyszerű a részemről, mert a motorozásról elég konkrét elképzeléseim vannak, hiszen nagyon száguldozni nem szándékozom, pláne, hogy terveimben 90% aszfalt, és 10% könnyű terep (pl. földes út) szerepel, ergo a túraendúró kategórián kívül kb. minden más kiesett. Bár már az autópálya-tempót sem akarom megközelíteni, mégis kell, hogy legyen erő a gépben, de azért ne legyen túl erős sem, elvégre elég régen motoroztam már, viszont még sokáig szeretnék! Ebből egyenesen következik, hogy 400 és 800 ccm közötti hengerűrtartalom lesz az én célterületem. Következő lépés volt, hogy nézzünk motorokat!
Azt mindig tudtam, hogy ebben a kategóriában az egyik kedvencem a Rotax blokkos 1 hengeres BMW F650GS, pláne, hogy a munkahelyemen ismerek boldog tulajdonost ebből a típusból. Az elmúlt években fél füllel hallottam, hogy mikor mit kellett csinálni rajta, de semmi nagyon komolyra nem kell gondolni, ha a motor alapból rendben van. Ezzel el is jutottunk a kálvária kezdőpontjához: olyan motort találni, ami tényleg rendben van, és nem kell rövid időn belül rákölteni még egyszer a motor árát! A kínálatot folyamatosan figyelve rájöttem, hogy mégsem lesz F650GS-em, mert vagy irreálisan drágák, vagy rettenetesen leharcoltak kerestek új gazdát (abban az időben, amikor én néztem). Eldöntöttem hát, hogy inkább a megbízhatóság felé kezdek keresgélni, és japán motort fogok választani!
Ha túraendúró, akkor Honda Transalp! Azt hiszem ezzel sokan egyetértenek, akik valaha is kacsintgattak a kategória irányába. Nagyon megbízható, igazi öszvér, ami a V2-es motorjával igazi élményt nyújt aszfalton és terepen egyaránt! Ez lesz az én motorom - gondoltam ismételten, aztán a kínálatot elnézve be kellett látnom, hogy ismét tévedek. Régi motorok, ismeretlen előélettel, szemmel láthatóan visszatekert órákkal, (néha már komplett motorcsere is volt!) és ráadásul drágán! Nagyon öreg motort nem szerettem volna, mert az MZ-s időben kellőképp megutáltam a szerelést, ráadásul az ilyan korú gépekhez már célszerszámokra is szükség szokott lenni, ami természetesen plusz beruházást igényel(ne). Be kellett látnom, hogy le kell mondanom a kategória legjobbjáról, és kompromisszumot kell kötnöm magammal!
Következő kiszemeltem a Suzuki XF650 Freewind volt! Ez már jobbnak néz ki! Gyorsan gugliztam, néztem pár videót a tecsőn (YouTube), és bizony sok elégedett motortulajdonos büszke a szabad-szelére. Mégis el akarják adni valamiért? Nézzük a kínálatot: magas futás, közepes ár. Hmm... Itt már lehet találni igazán jó vételeket is, ha az ember nem fél a "valós" 20-40ekm-től! Több helyen lehet olvasni kétszer ekkora futásteljesítményről minden gond nélkül. Apró hiba a képben, hogy az egy gazdás 60ekm-t futott Freewind szemmel láthatóan jobb állapotnak örvend, mint néhány eladó 25ekm-es. Résen kell lenni, de lehet ebből valami - gondoltam bizakodva!
Persze közben azért nézegettem más japán gyártók motorjait is, de valahogy vagy túl drágák voltak, vagy egyszerűen megállapítottam, hogy nem ezek azok a droidok, izé: motorok, akiket keresek...
Ekkor bővítettem kicsit a látómezőm, és arra gondoltam, hogy nem is kell nekem ragaszkodnom a japán motorokhoz, visszatérhetek az eredeti kiszemelthez, a BMW F650GS-hez, csak épp kicsit másképp!
Úgy hívják az új kiszemeltet, hogy Aprilia Pegaso 650, ugyanis ugyan az az egyhengeres Rotax motor van benne, mint a BMW-ben, csak épp egy szeleppel több áll rendelkezésre!
Ismét indult hát a google és a youtube kutatás! Sok-sok jót lehet olvasni és látni! A videókban jellemzően olyan terepeken is hajtják a gépeket, amiket én már jó ideje vizionálok magamnak! Aztán megnéztem ezt a videót, és eldöntöttem, hogy erre van szükségem! Érdemes megnézni, nagyon sok okos dolgot mond a srác róla, és csodálatos helyeken jár...

Lehet olvasni ugyan egy-két típushibáról, de ha nem volt törve a motor, akkor nagy gondra nem kell számítani, és az ára is nagyon barátságos, hiszen az emberek félnek az "olasz megbízhatóságtól"!
Induljon hát a keresés!
Mivel nem akarok vakon elmenni Debrecenbe motort nézni, ezért eleinte Pécs környékén kezdtem keresni, had ismerkedjek a típussal, had lássak néhány hibát, ami segít majd a végleges döntésben! Árban ezzel a típussal bizony meg lehet állni 400eFt környékén, viszont alaposan meg kell nézni, hogy mire is költünk, és motornézés előtt érdemes elolvasni a TotalBike motorvásárlási tanácsadós cikkét elolvasni!
A motornézés amúgy egy nagyon hasznos elfoglaltság, ha az ember tudja, hogy mit kell néznie - és nem csak a motoron! Bizony találkozni olyan eladóval, aki simlizik! Volt pl. hogy a hirdetésben 41ekm szerepel, de élőben már 47ekm van. Ez csak onnantól kezd érdekes lenni, amikor emberünk elmondja, hogy ő igazából ezzel a motorjával még nem is ment messzire, mindig csak pár kilométert tett meg, mert utazni autóval szeret. Persze a motor a hirdetésben is hibátlan, azonban az árra való rákérdezésnél kiderül, hogy ő a hirdetés feladása óta azért megcsináltatta a motort, mert nem jelentkezett értelmes vevő, ő pedig mégsem akarja úgy használni, hogy valamiért nem megy. Kiderült: új gyertya, és a karburátor kirepedt gumi-membránjának cseréje után már rendben vannak a dolgok.
Előéletre rákérdezve hamar kiderül, hogy egy olyan kereskedésből származik, akik tonnaszám hozzák be olaszból a motorokat - természetesen alacsony óraállással. Szakavatatlan szemeknek is hamar ki lehet szúrnia egy-két nagyon nem eredeti karosszéria-elemet, meg úgy általában itt-ott az illesztésekkel is van gond, de azért tegyünk egy próbakört - bár itt már tudtam, hogy mást választok majd. A motor amúgy szépen húz, a fékek jók (aki ilyen motort néz készüljön fel, hogy az első fék nagyot harap!). Két perc után úgy érzem, hogy a motort amúgy gond nélkül tudnám hajtani keményebben is. Visszagondolva ez egy dolgot jelent csak: a valaha volt közel 50 lóerő már bizony erősen megfogyatkozott!
Túl is tettük magunk az első pozitív élményeken, és másnap (mert ugye ha nagyon hiányzik az embernek a motorozás, akkor hajlamos érzelmekkel telítődni - ami pedig nem túl jó vásárlási tanácsadó) már hideg fejjel vontam le magamban a helyes következtetéseket. Mehetünk is tovább...
Persze akad ellenpélda is! Kaposvári strandolásunk alatt egy remek motort volt alkalmam kipróbálni, egy korrekt eladótól! A motor nagyon kezes, szépen megy, de az eladó elárulja, hogy 100-as benzin van benne, mert valamiért a 95-össel 3000-es fordulat alatt rángat. Ezt leszámítva a motor rendben van, csak valami nem klappol az összképben nekem. Első kérdésem, hogy miért adja el valaki a motorját, aki egy éve vette, azóta ment vele 6ekm-t boldogan közúton és terepen? Persze-persze az asszony a ludas... Amikor a srác elmondja, hogy az 1998-as motor a 2001-es változat festését kapta meg, akkor esik le ami motoszkált bennem: ez a későbbi modell kinézete! Vajon összetörték, és azért kellett mindent felújítani rajta? Nem ritka ebben a kategóriában, de tény: igényes munkát végeztek! Ráadásul megvan minden extra ami csak kell: középsztender, bukókeret, hátsó doboz, szivargyújtó, satöbbi! Bátran vállalható motor - ha valaki nem fél az ismeretlen előélettől! Nézegetem-nézegetem, és meg kell vallanom, tetszik amit látok, eddig meggyőző! Tegyünk egy próbát!
Motorikusan is rendben van, bár Kaposvár belvárosában nincs alkalmam a nagykönyv szerint kihúzatni a motort! Magas fordulatról gázelvételre szépen durrog a kipufogó, gázadásra szépen megindul! Őszinte a mosolyom a bukó alatt! Tetszik!

Persze nem szabad érzelmek alapján dönteni, ezt már tudjuk. Megköszönöm a lehetőséget, és elköszönünk egymástól. Majd jelentkezem, és ha úgy alakul, megverekszünk az árral kapcsolatban...

Folytatása következik! :)

1 megjegyzés:

  1. Várjuk a folytatást! A TC is feltehetné a cikkeik közé addig is! :)
    Csanád

    VálaszTörlés